De dertien ziele-omwendingen van de Pistis Sophia
29-07-2025 00:00De kandidaat in de gnostieke mysteriën wordt gesteld voor dertien ziele-omwendingen, die hij moet doorstrijden om tot waarachtige ziele-wedergeboorte te kunnen komen. Deze ziele-omwentelingen ziet u gestalte verkrijgen in de dertien boetezangen van de Pistis Sophia.
1. In de eerste boetezang ontdekt de Pistis Sophia de dialectiek en de doem van de mensheid. Zij zingt de ‘Mensheidszang’.
2. In de tweede zang komt zij tot zelf-ontdekking van haar natuurstaat. Zij zingt de ‘Bewustzijnszang’.
3. Op basis daarvan zingt zij de ‘Zang van de Verootmoediging’ ten opzichte van het ene, ware Licht.
4. Dan volgt het ‘Lied van de Verbrijzeling’: het ik wordt naar het graf gedragen.
5. Het ‘Lied van de Berusting’ is de volgende fase: de Pistis Sophia is in volledige zelfovergave.
6. Op deze basis wordt het ‘Lied van Vertrouwen’ gezongen. Het Licht wordt in vol geloofsvertrouwen afgesmeekt.
7. In de zevende boetezang zingt de Pistis Sophia het ‘Lied van de Beslissing’. Het is de opgang of de ondergang.
8. Vervolgens vindt de achtervolging plaats. De eonen van de natuur vallen met kracht op de Pistis Sophia aan en zij zingt het ‘Lied van de Achtervolging’.
9. Na het ‘Lied van de Doorbraak’ te hebben gezongen schudt zij de vijand positief van zich af.
10. Voorts zingt de Pistis Sophia het ‘Lied van de Gebedsverhoring’. Zij ziet het Licht der Lichten voor de eerste maal.
11. De kracht van het ineigen geloof wordt aan een eindtoets onderworpen. Zij zingt het ‘Lied van de Geloofsbeproeving’.
12. Ten twaalfde ondergaat zij de grote beproeving, die men zou kunnen vergelijken met de verzoeking in de woestijn. Zij zingt het ‘Lied van de grote Beproeving’.
13. Tenslotte zingt de Pistis Sophia in de dertiende boetezang het ‘Lied van de Overwinning’: de ziel is ontstegen, zij ziet en ontmoet de Geest, haar Pymander.
Zo, op deze basis, kan de lezer zich enigermate bezinnen op de goddelijke Wijsheid en op de goddelijke Kracht, die ingang moeten vinden in daarvoor toebereide mensen.
Wijsheid en Kracht zijn de eerste voorwaarden om de weg tot zielevrijmaking daadwerkelijk te kunnen gaan en deze tot een goed einde te kunnen voeren.
Bron: Voorwoord van Catharose de Petri in het boek De gnostieke mysteriën van de Pistis Sophia van Jan van Rijckenborgh
———
Terug